Kjartan Skjong og Græsdal Glass i Ålesund liker å tenke litt utenfor boksen når kursen mot fremtiden pekes ut. Selskapet har vært gjennom en omprofilering og satser på ny frisk med «kvalitet – trygghet – kompetanse» som slagord.
60-åring med ambisjoner
Græsdal Glass fyller 60 år i år. Selskapet driver i et marked som blir utfordret både av at våre produkter er blitt «hyllevarer» og aktører som blir oppfattet som useriøse.
– Vi har byttet en del rekkverksglass for å si det sånn. Det starter med at vi taper konkurransen fordi kundene kjøper rekkverk uten montering. Kunden engasjerer en montør som monterer et produkt han eller hun ikke kjenner. Montøren blir svarte-Per når innfesting eller glass ikke holder mål. Leverandøren av produktet går fri. Flere vi har snakket med har denne erfaringen. En kunde sa til slutt„ «jeg skal vite hvem jeg handler med». Dette utsagnet ble en vekker for oss. Samtidig ser vi at kundene forlanger mer informasjon og dokumentasjon, sier daglig leder i Græsdal Glass, Kjartan Skjong.
Dette ble på et vis starten på prosessen med å etablere en ny strategi og profil for selskapet. For 60-årsjubileet er både ny logo og slagord etablert.
Kvalitet – Trygghet – Kompetanse
– Når vi først skulle gjøre jobben og investere i å utvikle vår identitet og strategi, var det viktig å involvere alle ansatte. Uten solid intern forankring ville det blitt meningsløst. Slagordene «Kvalitet – Trygghet – Kompetanse» er et resultat av en intern konkurranse. Det interne engasjementet gjør at vi bruker slagordene i alt vi foretar oss. Rene og ryddige biler. Rent og pent arbeidstøy. Tydelige beskrivelser av produkter og tjenester og i det hele tatt en serviceminded adferd i alle ledd skal sikre at kundene følger seg trygge på de får gode produkter montert av et kompetent firma. Prisen blir da plutselig litt mindre viktig og vi får et oppdrag vi kan være stolte av å ha levert, sier Skjong.
…Kompetanse
Det blir feil å si at Græsdal Glass først nå satser på å levere kvalitet, gi kundene trygghet og levere kompetente produkter og tjenester. Staben består i dag av 7 medarbeider med god faglig bakgrunn og lang erfaring.
– Vi har en stram organisasjon og liten stab. Derfor er det viktig at vi har tydelige roller internt. Rollefordelingen betyr også at vi stiller høye krav til intern kompetanse. Vi som jobber med kalkulasjon og pristilbud må kunne forskrifter og kjenne kravene i standarder. Montørene må ha fagbrev og erfaring, spesielt med å montere rekkverk. I butikken må selgerne kjenne våre vindusprodukter og gi kundene god veiledning, og vise tålmodighet og ikke minst ha et godt humør, sier Skjong.
Men selv med tydelig rollefordeling unngår man ikke at den enkelte må steppe inn i andre felt ved behov. Det erfarer Skjong stadig vekk. Ved vårt besøk kom to karer fra det lokale gjenbrukskontoret innom og lurte på om de kunne få fikset nytt glass til et vitrineskap som de ved et uhell hadde knust. En annen kunde lurte på hvor det ble av de fem glassene til taket i drivhuset sitt. Han hadde det travelt og måtte fikse drivhuset mens det var oppholdsvær, må vite.
– Det er fint å være liten, men det har sin pris å drive en butikk. De lokale kundene krever mye tid. I det lange løp tror vi likevel at vår prioritering av dette er med på å forankre våre slagord og merkevare ute blant alle kunder, sier Skjong.
Arkitektseminar
Gjennom sin nye profil og fokusområder ønsker Græsdal Glass også å bidra til mer kunnskap ute hos kundene. Da gjerne de attraktive arkitektene. Bedriften har allerede arrangert et arkitektseminar, der fokus var satt på glassrekkverk.
– Dette var et vellykket arrangement. Hele 18 arkitekter deltok og vi opplevde at arkitektene var veldig opptatt av å suge til seg kunnskap. Vi fikk god hjelp fra Glass og Fasadeforeningen, som bidro til det faglige innslaget og understreket betydningen av kompetanse om dimensjonering og regler når det gjelder bruk av glass i rekkverk. Selv om dette arrangementet handlet mye om rekkverk fikk vi likevel mange spørsmål om glass og relaterte produkter og tjenester. For oss ble dette en nyttig erfaring og vi kommer helt sikkert til å invitere arkitekter til seminar ved senere anledninger, sier Skjong.
Vekst
Selskapets omsetning var nesten identisk i årene 2012, 2013 og 2014. Standarden har vært mellom seks og sju millioner kroner i omsetning. Men i 2015 skjedde det noe.
– Vi fikk et omsetningsløft i 2015. Vi passerte 10 millioner og vi har ambisjoner om mer. Tiltakene vi har gjennomført og en ytterligere satsning på å levere vinduer og rekkverk til prosjektmarkedet skal forhåpentligvis gi oss mellom 17 og 20 millioner kroner i omsetning, sier Skjong.
Helt konkret betyr det at Græsdal Glass ser etter å knytte til seg byggmestere som samarbeidspartnere.
– Vi ser at det er et potensial i et konsept der vi leverer monterte vinduer til bolig- og næringsprosjekter. Vi er gode på glass og vinduer, monteringen derimot tror vi best utføres av tømrere og snekkere. Vi må dyrke det vi er gode på og ikke bli litt flinke med alt. Et slik samarbeid tror vi er fruktbart, mener Skjong.
For å forsterke sin spesialkompetanse over tid ønsker Græsdal Glass å ta inn lærling.
Historie
Græsdal Glass AS ble etablert av Kjell Græsdal i 1956. Kjell startet i lære hos O. Ellingsen & Sønn i Ålesund som 15-åring i 1947. Han hadde mange og allsidige oppgaver både i glassliperiet og ute hos kundene. I 1956 fikk han, ved hjelp av sin svigerfar, etablert en beskjeden startkapital og startet opp egen virksomhet i Spjelkavik. I de første årene var Græsdal Speil og Glassliperis virksomhet i stor grad basert på leveranser til møbelindustrien. Græsdal sandblåste og slipte skyvedører til bokhyller og reoler og leverte glassplater til salongbord.
Møbelindustrien ble etter hvert industrialisert og Græsdal mistet mye av kundegrunnlaget. Han omstilte bedriften til å innsette glass i koblede vinduer hos trevarefabrikkene. Når trevarefabrikkene etter hvert monterte glasset selv handlet Græsdals virksomhet mye om bly- og messinginnfattet glass.
Etter industriell og teknologisk utvikling og en forretning preget av stor endringskapasitet, består nå Græsdal Glass AS som en tradisjonell glassmesterbedrift.
– Vi er den glassmester i Ålesund med lengst erfaring og vi har bred kompetanse innen glassmesterfaget. Græsdal Glass AS var i starten en tradisjonell glassmester som i hovedsak handlet med enkelt glass og blyglass. I løpet av årene leverer de også en rekke andre glassrelaterte tjenester, sier Skjong.
Fakta
Firma: Græsdal Glass As
Etablert: 1956
Adresse: Moa, Ålesund
Bransje: Tradisjonell glassmester, utskiftning av glass, rekkverk, mindre fasadefelt. Salg av alle typer vinduer.
Styreformann: Leif Hofseth
Daglig leder: Kjartan Skjong
Antall ansatte: 6
Antall lærlinger: 0
Kjøper glass i fra: Pilkington
Driftsinntekter 2013: 6,2 millioner kroner
Resultat før skatt 2013: – 328 000
Driftsinntekter 2014: 6,3 millioner kroner
Resultat før skatt 2014: + 379 000
Harald Aase
Kommunikasjonsrådgiver
e-post: aase@gffn.no
tlf: + 47 950 84 298
Abonner på vårt nyhetsbrev
Få det siste fra glass- og fasadebransjen rett i innboksen.